5. januar (5/366) - Batesville in my Dreams

Jeg har alltid elsket å oppdage ny musikk, og litt av målet med denne musikalske reisen gjennom 2024 er også at det skal dukke opp artister som jeg enda ikke har oppdaget, og perler av låter jeg enda ikke har hørt.

På 90-tallet oppdaget jeg ny musikk ved å lese musikkblader, saumfare informasjonen i bookleter på fysiske utgivelser, eller rett og slett gamble på nye bekjentskaper via postordrebutikker som Ginza eller Compact-Huset ene og alene på bakgrunn av coveret.

Så kom internett, og jeg fant etter hvert en glitrende side som het CD Baby, der jeg kunne dykke inn i en verden av usignerte band og artister som selv pushet sine fysiske utgivelser via nett. Det geniale der var det lå korte smakebiter ute digitalt av alle spor, slik at man hadde muligheten til å lytte først.

I dag har alt blitt meget lettere. Lar du Spotify rulle og gå, så dukker det etter hvert opp nye bekjentskaper. Enda bedre; søker du i vildens sky så kan du snuble over artister og låter som ikke algoritmene ellers fanger opp. I dag skal jeg dele en slik.

I min søken etter en artist til å representere årets fjerde stat, Arkansas, så var så klart internett stedet. Jeg gjorde først et søk på «ny musikk fra Arkansas» i en søkemotor. Slikt gir sjeldent de mest spennende treffene. Jeg måtte gå mer kreativt til verks. Ei heller å søke på «Arkansas» inne på Spotify ville gi meg noe spennende. Magefølelsen var å nok en gang la meg reise vekk geografisk sammen med Google Maps, og kanskje treffe blink ved å søke opp diverse mindre byer på nett. Arkansas’ opprinnelige klengenavn var «The Land of Opportunity». Det måtte jeg så klart ta som et tegn. Søk lykken, og du vil finne.

Tilfeldigheter gjorde at jeg øynene mine stoppet ved en by som het Batesville på kartet. Det vekket en uforklarlig nysgjerrighet i meg. Ikke noe fremmed i denne skrotten, som ved flere tilfeller opp gjennom årene har «adoptert» diverse småsteder og byer verden over, og nerdet meg gjennom både lokalradioer, lokalaviser og informasjon tilgjengelig på nett.

Fritidsproblemer, sier du? Ja, du kan så si. Alt for liten fritid! Jeg elsker å gjøre slike dykk. For hvem vet hva man egentlig kan finne.

Lager du en imaginær, likesidet trekant på kartet nordover mellom Arkansas’ største by Little Rock, og storbyen Memphis, Tennessee, i vest – så vil du omtrent finne Batesville i øvre hjørne; rett i utkanten av fjellområdet kjent som The Ozarks.

Byen har snaut 10,000 innbyggere og er faktisk statens eldste by. Den lille byen gikk stort sett under radaren i verden førøvrig fra den ble etablert i 1821, og frem til i 1964. Da hadde byen nettopp hatt besøk av countrystjerna Jim Reeves, som bare noen få måneder tidligere hadde spilt - det som skulle bli hans siste konsert – i legendariske Njårdhallen i Oslo.

Han hadde flydd til Batesville i slutten av juli for å se på en tomt han vurderte å kjøpe, og da han satte seg bak spakene i sitt ett-motors fly for å dra hjem, og lettet fra den lille flystripa syd for Batesville sentrum, så var det for siste gang. De ble overrasket av en fryktelig storm, og flyet styrtet ikke langt unna Nashville, Tennessee.

Stormer og hissig vær er forøvrig noe Arkansas har måtte leve med i all sin tid. Staten ligger midt i det såkalte Tornado-beltet, og hvert år opplever Arkansas i snitt rundt 60 døgn med kraftig tordenvær.

Det er ikke så mye mer å si om byen Batesville, men jeg tok allikevel sjansen og søkte opp byen på Spotify. Innimellom slumper jeg å komme over noen gode låter på denne måten, uten at jeg skal røpe noen av de jeg har på lur til senere dager/stater.

Denne gangen veltet jeg over en fyr som heter Jordan Brock. Han hadde ei eneste låt på Spotify, fra 2021. Og for ei låt! Magefølelsen var rett, og resten av kvelden gikk låta «Batesville» på repeat i stua.

Jeg måtte sjekke ut denne artisten litt nærmere. Google ville ha meg til Winnipeg i Canada, der en fyr ved samme navn nettopp hadde gitt ut ei ny plate – men det var ikke rette Brock. Det var rett og slett ikke stort mye å finne. Fyren dukket opp på et par sosiale medier, men det var lite som tydet på at dette var en artist som jobbet for verdensherredømme. Facebook-siden til fyren hadde fattige 884 likes! Og like etter 885!

Siden var marginalt oppdatert, og siste spor var fra noen små konserter på noen lokale kneiper fra det året låta hans ble publisert. Et litt dypere dykk på andre SoMe-plattformer forteller om en produktiv fyr når det gjelder tekster og dikt, men også om en fyr som har sitt å stri med – og som har kjempet sin kamp mot sine egne demoner. Min erfaring er at det er godt å skrive ut alt slik, og derfor håper jeg å høre mer av ham i årene som kommer – også musikalsk. For han her er virkelig inne på noe. Jeg får musikalske assosiasjoner til Johnny Cash, til Seven Mary Three, og til Jason Isbell og Drive By Truckers.

Kanskje har han rett om Batesville slik han selv synger i dagens perle av ei lå:

It’s a lonely old town for who I’d like to be

Nobody here gives a damn about me

Batesville you’re the town that I see in my dreams.

Men som et streif av håp i hverdagslivet i den søvnige småbyen Batesville, så håper jeg om ikke annet  at det oppleves som et lite lyspunkt at musikken hans nå har nådd hele veien over dammen, og forhåpentligvis kommer til å glede og fenge enda flere enn meg nå som Jordan Brock og «Batesville» blir representanten for Arkansas i årets «366 dager – 366 sanger»-prosjekt!