I kveld ble det litt overtid på jobb i selskap med både studentpresten og bachelorstudentene på Filmskolen. Et av mange vakre førjulseventyr er “Luciaverkstedet” i forkant av Luciadagen, der sanger skal øves inn, drakter gåes over, og litt førjulsstemning spres - i det som har vært en hektisk høst for alle sammen.
Det ble servert hjemmelaget suppe til de fremmøtte; montert og kokt av vår flotte studentprest. Det falt i god smak hos de fremmøtte, og etter litt øving, og til slutt en generalprøve rundt i gangene på Storhove - så kan jeg bare anbefale samtlige med arbeidssted Storhove om å møte opp fredag morgen rett før klokka 09.00 for å få med seg årets utgave av “Filmskolens Luciatog”.
Tradisjonen ble i sin tid etablert på Filmskolen av svenske Roger Sellberg, som den gang var ansatt på filmskolen. Suppa som ble servert i dag var også fra en oppskrift han hadde tatt med seg til filmskolen, men opprinnelig signert Kerstin Eriksdotter, som hadde servert suppa på flere filmsett i hine, hårde dager - blant annet da han hadde script på Bergmans “julefilm” Fanny og Alexander (1982). En tradisjonell filmsuppe - no pun intended - til en tradisjonell filmskolegeneralprøve.
Som et lite frempek til fredag, så henter jeg i dag ikke frem Lucia, men Lucinda - signert en som nok aldri fikk være Lucia i sin tid, men som om ikke annet har fått sitt eget mosjonsløp (!) i Oslo. Jeg snakker om Tom Waits.
Låta finner du på det glitrende trippel-albumet Orphans: Brawlers, Bawlers & Bastards fra 2006, og låta står ut som en sterk kontrast til de rene tonene som kom ut fra studentene på generalprøva tidligere i dag - men også til inspirasjon for de som kvier seg for å åpne opp, og la tonene strømme ut. Legger du hjerte og sjel i noe, så trenger ikke alt være pitch perfect for å bli bra!